عقب ماندن ایران از رقبایش در صنعت گردشگری جهان
مدیر
/ دسته ها: اخبار

عقب ماندن ایران از رقبایش در صنعت گردشگری جهان

افتتاح اخیر فرودگاه بین المللی استانبول و نقشه راه ترکیه برای افزایش گردشگران بین المللی، موید برنامه ریزی و راهبرد رقبای منطقه ای ایران در بدست آوردن سهم بیشتری از صنعت گردشگری جهان است.

فرودگاه استانبول در ترکیه به عنوان بزرگترین ترمینال فرودگاهی زیر سقف جهان آماده به شروع فعالیت شده است. به ادعای مسوولان ترکیه با اجرایی شدن فاز نهایی این فرودگاه در سال 2023 ظرفیت جابه جایی آن به 200 میلیون مسافر در سال خواهد رسید. فاز اول این فرودگاه نیز ظرفیت جابه جایی سالانه 90 میلیون مسافر را دارد.

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی به خصوص ناوگان هوایی یکی از اساسی‌ترین موارد برای افزایش درآمدهای صنعت گردشگری است. چنان‌که بنا به آمار سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)در سال 2017، 57 درصد سفرها با هوایی بوده است.

افتتاح چنین فرودگاهی با نقشه راه گردشگری ترکیه همخوانی دارد. بنا به گفته وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه آنان در سال 2023 میزبان 50 میلیون نفر گردشگر و با درآمد 50 میلیارد دلار خواهند بود.

به تبع چنین نقشه راهی، ترکیه درحال توسعه زیرساخت‌های خود است ولی هدف آنان برای خودشان دور از ذهن نیست زیرا در سال 2017، حدود 32 میلیون گردشگر از ترکیه بازدید کرده است و به درآمد 26 میلیارد دلاری رسیده‌اند.
بنا به آمار سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) د در سال 2017 ترکیه توانسته است خود را به جایگاه هشتم جهانی در ورود گردشگران برساند.

رشد جایگاه ترکیه در جذب گردشگران می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد که چه طور با برنامه ریزی برای مقاصد گردشگری، توسعه ناوگان حمل و نقل و هتلداری توانستهاند درآمد ملی‌شان را افزایش دهند، در صورتی که آنان بدون پشتوانه ذخایر نفتی به این مرتبه از رونق گردشگری رسیدهاند.

بیشترین مسافران به ترکیه، آلمانی ها، روس ها و انگلیسی ها هستند، همچنین با رشد صنعت گردشگری حلال، ترکیه یکی از کشورهای مهم مقصد برای گردشگری حلال است.

سایر کشورهای منطقه نیز می‌توانند از الگوهای موفق گردشگری حلال و اسلامی مثل ترکیه و مالزی استفاده کنند.

ایران نیز با برخورداری از فرصت‌ها و مزیت‌های نسبی در انواع گوناگون گردشگری می‌تواند با کشورهای منطقه در جذب گردشگری وارد رقابت شود.

همانطور که عنوان شد در گردشگری حلال، مسلمانان می‌توانند طبق آداب شرعی و دینی مثل غذاهای حلال و استخرهای تفکیک شده و ... برنامه‌های تفریحی و گردشگری خود را داشته باشند. براساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری حلال در آینده رشد مثبتی را تجربه خواهد کرد. در صورتی که ایران سهم اندکی از این نوع از گردشگری را دارد و حتی در میان 10 کشور مقصد گردشگری حلال مطرح نیست.

یکپارچه سازی سیستم اداری گردشگری درسطح وزارتخانه یک تجربه موفق در کشورهای مقصد گردشگری امروز است. چنان‌که ترکیه با اضافه کردن وزارت فرهنگ و گردشگری در سال 2003 به دولت، توانست با سیاستگذاری و تدوین استراتژی بلند مدت در توسعه گردشگری موفق شود.

در ایران، پیش از این سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در قالب معاونت ریاست جمهوری بوده اما چندان توان کار اجرایی در گردشگری نداشته است. با این حال، در آذر ماه سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه موافقت کردند.

درباره تجربه دیگر در سطح کلان می‌توان به تدوین سیاست‌های کلان گردشگری و اسناد بالادستی اشاره کرد. کشور ترکیه در یک فرایند بلند مدت تا صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه در سال 2023 برنامههایی برای توسعه گردشگری خود دارد که ساخت فرودگاه بین المللی استانبول نیز از جمله این موارد است.

در این مورد سند چشم انداز توسعه میراث فرهنگی و گردشگری ایران با هدف 20ساله از 1384 تا 1404تدوین شده است اما چندان تعهدی در اجرای آن نبوده و وضعیت کنونی ایران با اهداف سند چشم انداز فاصله دارد. در حدود یکسال گذشته نیز صحبت از تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری کشور در برنامه ششم توسعه بود و طبق آخرین اظهارات صورت گرفته این سند برای تایید نهایی به کمیسیون فرهنگی دولت ارسال شده است.

ایران نیز همانند ترکیه باید بیش از تدوین اسناد بر اجرای برنامه‌ها، توسعه زیرساخت های لازم و ... اهتمام داشته باشد تا صنعت گردشگری ایران بتواند به عنوان منابع مالی پایدار نقش داشته باشد.

تجربه دیگری که در اکثر کشورهای گردشگر پذیر صورت گرفته است، طراحی شعار و برند گردشگری است. در اهمیت برند ملی گردشگری باید گفت که کشور با آن تصویر و شعار در افکار عمومی جهان شناخته می شود. به طور مثال ترکیه، با شعار «مهمان ما باشید» در رویدادهای بین المللی و نمایشگاه های گردشگری شرکت می کند. مالزی نیز خود را با شعار «آسیای واقعی» معرفی میکند تا گردشگران جهانی را به خود جلب کند.

اما تاکنون گردشگری ایران یک برند مشخص نداشته است. در سالهای اخیر با وجود اهمیت این موضوع، شعارهای «ایران را بهتر بشناس»، «در ایران شما را میبینیم» و «ایران را باید دید» مطرح شد اما هیچ کدام از آنها نتواستند به جایگاه قوی در برند ملی ایران برسند.

در جمع بندی می توان چنین گفت که اگرچه مختصات فرهنگی و تنوع گردشگری ترکیه و ایران متفاوت است اما چنین کشوری میتواند نمونه‎ای از رشد و توسعه گردشگری برپایه برنامه‎ریزی و اجرا در بازه کمتر از 20 سال برای ما باشد.

در هر صورت نباید از حق گذشت که با وجود شرایط خاص در کشور ما، تحریم ها و موانع متعدد برای ورود مسافران خارجی به ایران، مسوولان و برنامه ریزان گردشگری در ایران تلاش های بسیاری برای رفع این موانع مثل اجرای ویزای بدون مُهر و برچسب می‌کنند.


انتهای پیام

منبع: ایرنا

مطلب قبلی «سفر قسطی» چه شد؟
مطلب بعدی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی خبر داد:
Print
6 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x
persiasoft
hassan olfat
دات نت نیوک فارسی